RETROSPECTIVA
TURISMULUI ROMÂNESC POST REVOLUŢIE
Unde mergeam noi pe litoralul românesc
în perioada anilor 60 - 80...
O scurtă radiografie a ultimilor 20 de ani de turism românesc
Situaţia generală
Totul a început imediat după revoluţia din 1989...Se pierd contractele cu agenţiile de turism din
străinătate, dispare orice formă externă de marketing turistic (se renunţă la
vechile contracte cu agenţiile din străinătate), se divizează vechile unităţi
şi staţiunile de interes naţional, se vând pe bucăţi societăţile comerciale din
turism, se renunţă la personalul calificat din domeniu – acesta fiind înlocuit
treptat cu „personal de ocazie” resurse umane necalificate angajate temporar, se pierde o mare parte din patrimoniul
societăţilor turistice în urma unor credite neavantajoase (băncile ofereau credite doar cu garantare imobiliară – nu se cereau palnuri de management sau
marketing) fapt care a condus la dezmembrarea haotică a multor unităţi, apar noii
„pseudo specialiştii” din turism care nu sunt capabili să menţină balanţa preţ-calitate
servicii şi pierd treptat clientela existentă, guvernele României stimulează
individualismul în rândurile operatorilor din turism.
Patrimoniul
societăţilor
O parte din activele patrimoniilor societăţilor de stat ajung sub diverse
forme în patrimoniul societăţilor private, dintre acestea doar o altă parte
ajung să fie în subordinea unui patronat de bună credinţă (în general aici se
poate discuta despre foştii specialişti, şefi de unităţi, persoane care
ulterior au reuşit să menţină chinuit flacăra vie a turismului de altă dată...), aceştia reuşesc să
întreţină şi să modernizeze achiziţiile de la stat. Din păcate viitorul multor
societăţi a fost degradarea, spre exemplu SC Iezerul SA (Borşa Maramureş,
fostul Complex Staţiune de la baza pârtiei de agrement pentru schi) care a fost
divizată şi pierdută prin mecanisme de garantare cu ajutorul BCR, Guvernul
României, Ministerului Sănătăţii, Spitalul Borşa şi a unor administratori
incompetenţi.
Obiectivele
turistice
a.Situri
geografice:
...dispare interesul de a întreţine căile de acces
spre obiectivele naturale (şoselele devin un calvar pentru turist: sunt
dezafectate, accesul este lent, timpul de parcurgere până la obiectiv este foarte mare), dispare
interesul de menţinere a obiectivelor - nu mai sunt întreţinute logistic şi
organizatoric (dispar semnele de atenţionare vizuală, dispar scările şi potecile amenajate, lipsa
serviciului de pază sau schimbarea permanentă a custodiei arealului duc treptat
la degradarea fizică a obiectivelor), dispare interesul de a promova vestigiile
geografice la orice nivel (planurile şi politicile de marketing se axează doar
pe serviciile unităţii, respectiv doar pe cazări şi hrană)
b.Situri
istorice
Nu există prezentări relevante de specialitate,
obiectivele nu sunt bine pre-semnalizate, majoritatea sunt în stare de
degradare, o mare parte sunt subiectul unor litigii şi accesul este interzis
până la soluţionare, unele edificii şi-au schimbat destinaţia fiind transformate
sau modificate în alte scopuri comerciale, agentul turistic nu îşi permite menţinerea în post a unui ghid turistic specializat
c.Evenimente
culturale
România a fost o ţară cu un palmares bogat în
sectorul evenimentelor culturale – am să menţionez doar câteva: Festivalul de
folclor „Hora de la Prislop” din Maramureş (aflat la ediţia 48), Festivalul de
Jazz de la Sibiu, Târgul de fete de la Muntele Găina, Târgul de Antichităţi de
la Negreni, Festivalul de muzică Cerbul de Aur, Festivalul de muzică Mamaia, majoritatea acestor acte culturale internaţionale
au reprezentat un punct de atracţie permanent pentru turiştii din ţară şi
străinătate. Din lipsa fondurilor pentru implementare, multe evenimente au fost
oprite, iar cele care au rezistat din inerţie nu au fost mediatizate suficient
de bine. Instituţiile culturale şi-au restrâns aria de activitate, iar pentru
societăţile media aceste informaţii nu mai reprezintă un real interes.
Orientări
manageriale post decembriste în turismul românesc
Dacă efectuăm o analiză a mişcării manageriale din
turism, putem indentifica 3 perioade distincte în funcţie de orientarea
generală a politicilor de marcheting:
Marea Privatizare 1992-2000,
Turismul Corporatist 2000-2006 şi
Bătălia pentru evenimentele sociale 2006-2011
Marea Privatizare 1992-2000,
Turismul Corporatist 2000-2006 şi
Bătălia pentru evenimentele sociale 2006-2011
a.Marea privatizare din perioada 1992-2000 a
cuprins şi sectorul turistic românesc fapt pentru care mulţi intreprinzători au
reuşit să achiziţioneze diverse edificii şi structuri realizate de vechia
orânduire a ţării şi prin care ulterior au reuşit mai mult sau mai puţin să
pună bazele unei noi "ere" a turismului intern. Odată cu ridicarea noului sistem
se iveau primele forme de organizare ale marketingului modern, materializat
printr-un departament care de obicei ocupa Pole Position-ul societăţii,
personalul fiind ales pe bază de mare încredere: fraţi, cumnaţi, verişori,
nepoţi...etc. Noul concept cuprindea orice formă de comercializare: se vindeau activele societăţii, se vindeau mobilierul şi aparatele din dotare, parcarea
sau dependinţele, orice înafară de serviciile turistice.
Hotel Adriana din Venus în anul 2009 - în prezent o mare ruină. Când intri în staţiunea Venus nu ai cum să ratezi muntele de beton părăsit pe partea dreaptă. |
Reclama unui hotel de 4 stele din staţiunea Mamaia - în descriere nu se regăsesc serviciile turistice, doar oferte pentru evenimente corporate |
c. „Bătălia pentru evenimentele sociale” 2006-2011
este perioada contemporană afectată de criza globală. În aceşti ani au căzut majoritatea
contractelor cu Marii Corporatişti, au plecat şi pleacă încă mai mulţi români
în ţările calde, s-au construit şi mai multe unităţi agro-turistice, iar bugetele
de promovare sunt tăiate şi mutate la departamentele financiare care blochează
orice iniţiativă publicitară înţeleaptă. Dat fiind contextul prezentat mai sus,
operatorii în turism sunt puşi în faţa unei situaţii delicate, ei trebuie să se
adreseze segmentului de piaţă rămas:
cetăţeanul de rând, omul care nu este atras de servciile hoteliere sau de
obiectivele turistice, cel care ajunge la restaurant doar la ocazii mai rare,
individul care nu este convocat la treninguri sau meetinguri pentru că nu este
corporatist, într-un cuvânt românul simplu care din plăcere sau din obligaţie
frecventează evenimentele familiale: nunţi, botezuri, cumetrii, aniversări.
În
cazul de faţă oferta turistică s-a transformat într-o mare piaţă de servicii
similare: sala restaurantului, ambientarea sălii, meniul, serviciile foto
video, băuturile şi muzicanţii (sau muzicienii dacă este cazul). În staţiuni
oferta este şi mai simplă, mâncare multă şi celebra cazare într-un mediu curat.
Serviciul de marketing este canalizat pe redactarea şi re-redactarea ofertelor
pentru evenimente, pe lupta cu concurenţa neloială şi dumping-ul oferit de
rivali pe piaţă, pe ultimele pârghii de promovare locală (câteva ziare, câteva
panouri publicitare şi din timp în timp câte un spot audio la radio).
Managementul unui hotel Celebru din Mamaia se ocupă de nunţi şi botezuri în loc să să-şi întreţină o clientelă turistică |
Radu Zarnescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu